Hoe co-creatie gezamenlijke waarde oplevert

De tijd dat softwareleveranciers bepaalden welke features waarde opleveren voor klanten is nagenoeg voorbij. In plaats van inside out ontwikkelen is de tendens steeds vaker outside in. Dat betekent dat softwareontwikkelingen op basis van directe feedback van klanten worden gedaan. Klanten worden onderdeel van het proces en leveren een grote bijdrage aan de doorontwikkeling van bestaande producten en mogelijk ook bij het ontwikkelen van nieuwe producten.

Nieuwsbericht Hoe co-creatie gezamenlijke waarde oplevert


Co-creatie levert onder andere de volgende drie gezamenlijke voordelen op.

1. Het voorkomt het ontwikkelen van dat wat de klant niet vraagt

Hoe vaak komt het niet voor dat softwareoplossingen te complex zijn geworden en dat er features in zitten die helemaal niet worden gebruikt? Waarschijnlijk is het antwoord ‘vaak’. Omdat development teams met alle goede bedoelingen functionaliteiten ontwikkelen zonder dat ze op de hoogte zijn van de wensen en eisen vanuit de markt. Co-creatie levert gebruikersvriendelijkere applicaties op, zorgt voor beter gebruik en voorkomt onnodige development kosten. 

2. De ontwikkelsnelheid wordt vergroot

Door klantgroepen te betrekken bij de productontwikkeling kom je gezamenlijk veel sneller tot een eindresultaat. We blijven natuurlijk zelf de code schrijven, maar de klant wordt betrokken bij het interne proces om op de best mogelijke manier feedback te kunnen geven. Dat doen we door middel van een Scrum aanpak. Daarbij is het onze uitdaging om binnen een sprint van twee weken een werkende functionaliteit te ontwikkelen die direct aansluit bij de urgente behoefte van een groep klanten. Na de sprint laten we het resultaat zien en vragen we hier gelijk reacties op. Vervolgens bepalen we of er aanpassingen moeten worden gedaan en welke onderwerpen we in de volgende sprint gaan realiseren. Met als resultaat betere eindproducten, met features die wel worden gebruikt.

3. De klant zit altijd op de eerste rij van productontwikkeling en innovatie

Dat beschreven we al eerder in deze blog van Jo Deforce over ons ambassadeursprogramma en het belang van co-creatie. Klanten die deel uitmaken van het team beslissen mee met wat er wordt veranderd en kunnen ook als eerste profiteren van nieuwe functionaliteiten. 

Co-creatie in de praktijk

Samen met klanten bouwen aan softwareontwikkelingen die waarde hebben, dat is de doelstelling van co-creatie. Maar wat doen we dan precies? Een voorbeeld uit de praktijk is de doorontwikkeling van de nieuwsbriefmodule in Livits. Vooropgesteld dat deze module al AVG proof is, kwamen er toch meerdere verzoeken van klanten om de opt-in/opt-out functionaliteiten ruimer te maken. Leden van ledenorganisaties willen bijvoorbeeld wel de nieuwsbrief, maar geen commerciële nieuwsberichten ontvangen. Dan moet het in Livits mogelijk worden gemaakt dat leden per categorie nieuwsbrief hun persoonlijke voorkeuren kunnen aangeven. Maar het heeft nog een extra consequentie: ook aan de achterkant, in het CRM systeem, moeten deze persoonlijke voorkeuren van leden kunnen worden opgeslagen en gerapporteerd. Zeker als er een audit wordt gehouden. Na een tweetal sessies ter voorbereiding, ging CCI Groep hiermee aan de slag. Na twee weken nodigden we de klantgroep uit op kantoor en gaven een live demo van de eerste functionaliteiten. Met als resultaat dat we binnenkort verwachten om een ‘privacy-advanced’ nieuwsbriefmodule te lanceren. 

Angela Vermeij, Koninklijke Horecabond NL.“Het is interessant om een kijkje in de keuken te krijgen van productontwikkeling. Tijdens de reviews zijn jullie volledig transparant, kunnen we alle vragen stellen en nemen jullie onze feedback serieus. Tegelijkertijd zijn jullie ook eerlijk naar ons als klant en naar elkaar over wat wel en niet kan. Dit zorgt voor wederzijds begrip.”

Nog een kijkje in de keuken van co-creatie?

Een tweede voorbeeld is de verdere ontwikkeling van onze bijeenkomstenmodule. Personen die geen lid zijn en worden uitgenodigd voor een bijeenkomst worden op dit moment naar een pagina geleid waar ze al hun gegevens invullen. Het idee is om zoveel mogelijk gegevens alvast vanuit het CRM systeem in te laten vullen. De wens is dat alle persoonlijke gegevens vooraf al zijn ingevuld en de drempel zo laag mogelijk wordt gemaakt om naar de bijeenkomst te komen. Slechts één druk op de knop om je in te schrijven als ultiem haalbare resultaat. Dit is een van de punten binnen het project dat we net zijn begonnen en waar we veel van verwachten. 

“Co-creatie zorgt voor beter gebruik van bestaande producten, maar levert vooral waardevollere nieuwe functionaliteiten op. Immers wordt zoveel als mogelijk voldaan aan de klantvraag. Dat is waarom we er zo sterk in geloven.” Ferry Dekker – Productmanager en Manager R&D bij CCI Groep 

Een oproep aan iedereen die een idee heeft

Heb je zelf een goed idee of zie je een mogelijkheid tot verbetering, neem dan contact op met Ferry Dekker, Productmanager en Manager R&D bij CCI Groep. Hij werkt nauw samen met Ron Vermeulen, Customer Succes Manager. Ook hij is altijd geïnteresseerd in een goed gesprek om de klantvraag en ons aanbod nog dichter bij elkaar te brengen.